Herziene Code Telemarketing in werking
Zelfregulering & Wetgeving
/
Per 1 maart is de herziene Code Telemarketing van kracht. De herziene code die is opgesteld vanuit DDMA maakt deel uit van de Nederlandse Reclamecode en geldt dus voor alle organisaties in Nederland.
De Code Telemarketing (CTM) is herzien met als doel consumentenirritatie bij telemarketing te voorkomen en zo het kanaal toekomstbestendig te maken. De aanpassingen zorgen ervoor dat het voor zowel bedrijven als consumenten duidelijk is wanneer en op welke wijze iemand gebeld mag worden.
De belangrijkste wijzigingen zijn:
- Je mag alleen bellen met een herkenbaar nummer
- Ook intermediairs vallen onder de code
- Het 'recht van verzet' wordt vereenvoudigd (inkorting IVR-tekst)
- Na afloop van een lopende overeenkomst, donateurschap of laatste afname van een product gaat vanaf 1 juni 2020 een maximumtermijn van 3 jaar gelden waarbinnen telemarketinggesprekken zijn toegestaan. Als een bedrijf daarvan wil afwijken, moet dit aantoonbaar schriftelijk worden onderbouwd. De onderbouwing zal worden getoetst door een onafhankelijke commissie
De volledige code vind je hier